שיש בצבעים שונים

שיש הוא שם קוד למשטח עבודה במטבח, או למשטח המקיף את הכיור בחדרי אמבטיה, אך למעשה מדובר בשם של חומר טבעי שמשמש בבנייה כבר אלפי שנים. לשיש יש יופי טבעי וכפי שתראו במאמר הזה, גם המוצר המוכר הזה עוד יכול להפתיע, למשל עם שיש בצבעים שונים.

לפני שנדבר על קשת צבעי השיש, חשוב להבין מהו המחצב הזה, ממה הוא מורכב ולמה במשך מאות ואפילו אלפי שנים הוא מייצג אצילות ויוקרה.
מחצב השיש לא קיים בארץ והוא מיובא אלינו מקצוות תבל.
שיש הוא משקע ימי שעבר התמרה כתוצאה מחום או מלחץ במעמקי כדור הארץ. התמרה היא תהליך בו חלים שינויים כימיים הנוצרים כתוצאה של תנאי קיצון. התוצאה המתקבלת – סלע גבישי וחזק המורכב משלושה מינרלים – קלציט, דולומיט וסרפנטין. חשוב לדעת שכל אבן אחרת אשר אינה מורכבת משלושת המינרלים הללו אינה נחשבת שיש. על אף שלעיתים יקראו לה שיש, על כך נרחיב בהמשך.
בעבר שימש השיש את היוונים והרומאים לפיסול, פסל דוד המפורסם עומד כבר מעל 500 שנה עשוי שיש לבן. תעשיית השיש בישראל מתייחסת למונח שיש לתיאור משטחי סלע מלוטש המורכבים מסוגים שונים של אבן ולאו דווקא שיש טבעי אמיתי על פי ההגדרה הגאולוגית של המחצב. השיש הטבעי הוא מאוד אצילי וסקאלת הצבעים שלה מרהיבה אך לא בלתי מוגבלת.

50 גוונים של שיש שחור

מזה אלפי שנים השיש היווה אבן בנייה יוקרתית ונחשקת. בעולם האדריכלות העתיקה, במצריים ומסופוטמיה נבנו עמודים, רוצפו משטחים ופוסלו אלמנטים משיש. היום, מתייחסים למילה בהקשר גנרי לכל משטח עבודה טבעי או סינתטי ולאו דווקא לשיש הטבעי המקורי. זו הסיבה שאנו רואים בתים מעוטרים המשטחי שיש במגוון צבעים החל משיש שחור ועד שיש ירוק ואדום. אבל האמת היא שהמינרל שיש לא מגיע בשלל צבעי הקשת אלא בגווני מונוכרומט. אבל ההיצע תמיד מרהיב ומלכותי. לרוב תוכלו לראות שיש גידים בעל מגוון דוגמאות טבעיות מרהיבות, בין אם שיש לבן עם גידים, שיש אפור עם גידים, שיש שחור כמובן או שיש שחור מט. היות והשיש הוא מחצב טבעי המופק מבטן האדמה, ונוצר כתוצאה מתהליכים המתרחשים בטבע בנאי קיצון, כל לוח שיש שונה האחד מהשני, משמע, אם אתם מעוניינים בשיש ייחודי למטבח, כזה שלא ניתן למצוא באף מקום אחר –אבן שיש היא הבחירה הטובה ביותר כיוון שאפילו לוחות שיש שנחצבו באותו המקום, יהיו שונים האחד מהשני הן בצבע ובמרקם. לוח אחד יכול להיווצר כלוח שיש שחור ובסמוך לו ייווצר לוח שיש שחור עם גידים המעטרים אותו. או לחילופין שיש לבן עם עורקים מהפנטים שניתן לבהות בהם שעות.

צבעי השיש

אז כפי שאמרנו, שיש טבעי מגיע בצבעים שונים ומומלץ להתאים אותו לאווירה ולעיצוב הכללי של הבית. מנעד הצבעים של השיש הטבעי מתחיל בשיש לבן וכלה בשיש שחור או בשיש שחור מט כשבאמצע ערבובים שונים כגון שיש אפור ומגוון מרהיב של צורות ועורקי צבע המשולבים בתוכו באופן טבעי ללא מגע אדם. כיוון שלא מדובר בשבלונות תעשייתיות, אין משטח שיש אחד זהה לחברו. את עורקי הצבע ניתן לראות בשיש עם עורקים. מעין שלוחות צבע המקשטות את המשטח דוגמת שיש לבן עם גידים אפורים, שיש שחור עם גידים, שיש מט ועוד.

צבעי שיש טבעי ושיש גרניט

רגע לפני שאתם בוחרים את צבע השיש, חשוב לזכור את סוגי השיש השונים ולהבין את ההבדלים המהותיים ביניהם, כיוון שאלו משפיעים ישירות על צבעי השיש. כפי שכבר הסברנו במאמרים קודמים. שיש טבעי שחור או לבן מורכב משלושה מינרלים ספציפיים המגדירים אותו. כיום ישנם תחליפי שיש, הנקראים בפינו שיש על אף שאינם מורכבים מאותם שלושת המינרלים מהם מורכב השיש הטבעי. הם נותנים מענה דומה ביכולות ובהרכב שלהם. אך השוני המינרלי מהם מורכבים מייצר מנעד צבעים אחר. קחו למשל את שיש הגרניט – התכונה המאפיינת ביותר את חזות אבן גרניט הוא מצג של שלושה צבעים שונים לפחות. צבע כהה, לפעמים שחור לחלוטין, צבע בהיר, לבן או לבן נוצץ ומבריק או גיוון צבעים, בעיקר אפור או ורוד, אבל גם צהוב, ירוק או חום. הגרניט מכיל בעיקר קוורץ המהווה מרכיב הכרחי בהגדרה הפורמלית של הסלע. לעומתו גרניט פורצלן הוא משטח מלאכותי, סוג של קרמיקה (חרס) אשר בתהליך הייצור, הכולל דחיסת חול, שריפה בחום גבוה וזיגוג באבקת זכוכית, בתוספת אבקת חרסית המקנה לאריח חוזק. בתהליך זה מתאפשר חיקוי של אבן שיש טבעית ואף הוספת צבעים שלא ניתן למצוא בשיש טבעי.

בחירת צבע שיש לבית

השיש ייתן לכם תמיד ובהכרח מראה מהודר ויוקרתי, הוא בעל תכונות עמידות גבוהות והוא אצילי מאין כמוהו, הן בשימוש כמשטח עבודה והן כחיפוי קירות, ריצוף ואף כאלמנט עיצובי. אבל על מנת לקבל את אפקט ה"וואו" הסופי, חשוב להתאים את צבע השיש לעיצוב הכללי של הבית. השיש השחור למשל הוא מאוד טרנדי היום וזאת כיוון שהמראה המודרני הנקי נכנס מאוד לתודעה. שיש שחור מתיישב היטב עם המראה המודרני ומוסיף לסגנון עיצוב זה קו נקי, בולט ועוצמתי. שיש לבן עם גידים ייתן מראה רך יותר וישרה אוירה כפרית אך עם נוכחות גבוהה. אם הבית קטן יחסית, שיש שחור עלול להקטין את מראה החלל ואפילו להעמיס עליו. במקרה כזה לכו על שיש לבן. אם אתם חייבים אלמנט שחור, לכו על האמצע ובחרו שיש שחור לבן

לסיכום

שיש הוא תמיד בחירה נהדרת, הוא אל-מותי הן ביכולת השרידות שלו והן במראה שלו. הוא תמיד באופנה ותמיד נחשק. כל שנותר לכם הוא לבחור את אחד מצבעי השיש השונים בהתאם לקו העיצובי שלכם ולהנות מנוכחותו. השיש מגיע בצבעים ופאטרנים שונים ולפיכך נותן מענה רחב לסגנונות העיצוביים השונים. אנחנו כאן בפורטבל חושבים שאין דבר כזה משטח שיש שהוא פחות יפה. כל משטח שיש והקסם שלו. אם אתם מתלבטים באיזה גוון לבחור, נשמח לתת לכם ייעוץ והכוונה.