שיש גרניט – הכוח הטבעי

אם אתם לקראת בחירת משטח שיש, אם לחיפוי קיר ואם כמשטח עבודה, חשוב לדעת ולהבדיל בין אבן שיש, זו שבעבר שימשה את היוונים והרומאים לפיסול, המורכבת מהרכב מינראליים הייחודי לה- קלציט, דולומיט וסרפנטין לאבן גרניט, אשר קוורץ הוא המינרל המגדיר אותה. תעשיית השיש בישראל מתייחסת למונח שיש לתיאור משטחי סלע מלוטש המורכבים מסוגים שונים של אבן ולאו דווקא שיש טבעי על פי ההגדרה הגאולוגית של המחצב.

אחד מסוגי ה"שיש" הוא אבן הגרניט. שיש גרניט הוא למעשה משטח עבודה העשוי מאבן גרניט טבעית. המבנה המולקולרי של האבן מקנה לה עמידות גבוהה ביותר לכתמים ולפיכך קלה לניקוי. בישראל מקובל לקרוא לו שיש, אך כפי שכבר הסברנו הוא אינו עומד בהגדרה הגיאולוגית של אבן שיש, אך גם אבן גרניט, כמו אבן השיש, היא מחצב טבעי.

לפני שנתחיל לדבר על שיש גרניט, נחזור רגע להתחלה. למקורות הגרניט. זה ייתן לכם הבנה מעמיקה על איכויות החומר הטבעי והנפלא הזה. מקור השם מלטינית: "גרנום" (granum) – "גרגיר" מתייחס למבנה הסלע הבנוי מגבישים בינוניים עד גסים הנראים לעין. הוא נוצר במעמקי כדור הארץ ולמעשה ניתן לומר שמרבית מעטפת קרום כדור הארץ, מורכבת מגרניט. זהו סלע קשה אשר פניו מורכבים מכתמים בצבעים שונים, כהים ובהירים, המשווים לו דוגמאות מרהיבות. התכונה המאפיינת ביותר את חזות אבן גרניט הוא מצג של שלושה צבעים שונים לפחות. צבע כהה, לפעמים שחור לחלוטין, צבע בהיר, לבן או לבן נוצץ ומבריק או גיוון צבעים, בעיקר אפור או ורוד, אבל גם צהוב, ירוק או חום. הגרניט מכיל בעיקר קוורץ המהווה מרכיב הכרחי בהגדרה הפורמלית של הסלע. הרוב המוחלט והמכריע של הגרניט נוצר באמצעות התקררות מאגמה באופן איטי, בתנאי חום ולחץ גבוהים, שאופייניים לעומק רב. עד כאן על גרניט טבעי כחומר גלם מופלא.

שיש גרניט

ונעבור לאחד השימושים הנפוצים של הגרניט הלא הוא משטחי הגרניט הפופולאריים ולא בכדי. אבל רגע לפני שנדבר על שיש גרניט והכל מה שיש לו להציע. נבדיל בין שיש גרניט טבעי העשוי מאבן גרניט טבעי עליו העמקנו בפתיחת המאמר, לבין שיש גרניט מלאכותי, או דמוי שיש או בשמו – גרניט פורצלן.

משטחי גרניט פורצלן

חשוב להבהיר שגרניט פורצלן מעולם לא ראתה גרניט. המילה גרניט הוכנסה לשם המשטח המלאכותי על מנת להבהיר את תכונות החוזק של המשטח. מכאן כמובן ניתן להסיק על הגרניט הטבעית. גרניט פורצלן היא סוג של קרמיקה (חרס) אשר בתהליך הייצור, הכולל דחיסת חול, שריפה בחום גבוה וזיגוג באבקת זכוכית, בתוספת אבקת חרסית המקנה לאריח חוזק ויכולת שריפה בטמפרטורה גבוהה. עקב תהליך השריפה בחום הגבוה, מקבל אריח הפורצלן חוזק המבדל אותו מאריח הקרמיקה.

משטחי גרניט טבעי

שימוש באבן גרניט וייצור שיש גרניט טבעי זה הדבר האמיתי. שיש גרניט הוא האפשרות הטבעית, כשכל השאר יכולים רק להוות לו תחליף. אחרי הכל, מדובר במשטחים שיצר הטבע בתהליכים הנמתחים על פני מיליוני שנים בהם הותכו, הומסו ונדחסו סלעים בטמפרטורה בלתי אפשרית ובלחצים אדירים וגבשו את אבן הגרניט המיוחדת כל כך הן בנראות והן בתכונות החוזק. הטבע יצר את השיש גרניט בקטלוג צבעים לא פחות ממדהים, כזה שיאפשר לכם להתאים אותו לכל סגנון או טרנד. הגרניט מייצג למעשה משטחי עבודה חזקים ועמידים.

היתרונות של שיש גרניט

אז מכל מה שלמדנו לעיל ניתן לגזור את היתרונות של שיש גרניט טבעי. ראשית- זה הדבר האמיתי, אם אבן השיש הטבעית היא המלכה, אבן הגרניט הטבעי הוא הנסיך, יורש העצר. ממנו הועתקו משטחי השיש המלאכותי, מתוך שאיפה להידמות לו ככל שניתן, גם ביופי וגם בתכונות.
הגרניט הטבעי הוא חומר חזק ועמיד, קשה מאוד לשרוט אותו או לחבל בו. המבנה המולקולרי של האבן מקנה לה עמידות גבוהה ביותר לכתמים ולפיכך קלה לניקוי. הוא עמיד לאזורים רוויי מים, ולכן מתאים במיוחד למטבח או חדרי רחצה. הוא אינו מושפע מרטיבות ממושכת או משימוש בכלי עבודה חדים וקשיחים.
לא מתפשרים על צבע- התהליך הטבעי שעובר השיש תוך המסה והתגבשות סלעים ומינרלים שונים בקרום כדור הארץ, מוליד לא פחות מיצירת אומנות. התוצאה הסופית, יש שיאמרו- מהפנטת, משתרעת על סקאלה רחבה, אבל לא אין סופית של צבעים גוונים ודוגמאות. אם אתם חובבי המונוכרומטי והמראה הקלאסי הנקי, תוכלו בקלות (בין היתר) למצוא משטחי שיש גרניט שחור שייתן למטבח מראה מודרני ובלתי מתפשר, שיש גרניט אפור למראה חזק עם נוכחות גבוהה אך מרוכך יותר.

כמה זה עולה לנו- שיש גרניט מחיר מול תועלת

לפני הכל, על איכות משלמים. אבל משלמים פעם אחת. מחירי השיש הטבעי מן הסתם יהיו מעט גבוהים יותר ממחיר השיש המלאכותי. כשם שמותג יהיה יקר יותר מחיקויו. לשיש גרניט מחירים משתנים בהתאם לאיכות מוצר הגלם. הטווח נע בין 500- 2,500 למטר ומעלה. המחיר יעלה ככל שתחפוץ נפשכם בשיש גרניט ייחודי ואקזוטי יותר וכמובן באיכות האבן. גם התאמת המשטח לצורך יהוו חלק בשקלול המחיר, למשל חיפוי מדרגות- מדידה, ייצור חיתוך והתקנה ישוקללו במחיר המשטח.

לסיכום

שיש הפך למושג רחב העלול לבלבל אתכם, שיש קיסר, שיש גרניט פורצלן , שיש גרניט, שיש שהוא באמת שיש, או שיש אוניקס שהוא בכלל לא שיש ולא דומה לשיש. כשאתם ניגשים למלאכת הבחירה אתם צריכים לבחון מספר פרמטרים- להיכן מיועד אותו משטח- מטבח, חדר רחצה הם אזורים בעלי לחות גבוהה ושימוש רב עם כלי עבודה כהים. ריצוף רצפה, חיפוי קיר, מדרגות. לכל אלו השפעה ניכרת על בחירת המשטח האולטימטיבי עבורכם וזה עוד לפני שדיברנו על התאמה לעיצוב ואופי החלל והתקציב העומד לרשותכם. זכרו שאבן גרניט טבעי קיימת במגוון צבעים ובעלת תכונות חוזק אשר יאפשרו לכם השקעה חד פעמית וראש שקט.