חיתוך אבן – מסע מרתק מהמחצבה למטבח

חיתוך (CTS (Cut To Size מאפשר התאמה מושלמת של משטחי האבן והשיש לחלל.
בניגוד לשימוש באריחים מוכנים, שיטה זו מאפשרת לרצף, לחפות קירות ומדרגות ואף לצפות חללים שלמים בלוחות אבן, הנחתכים לפי מידות הקיר או הרצפה ומייצרים משטחים נרחבים עם פסי חיבור מינימליים.
המראה המתקבל בסוף התהליך הוא מראה אחיד, הרמוני של חומר פרוס, המגדיר את החלל וקושר בין חלקיו השונים.
שיטת החיתוך לפי מידה מאפשרת מענה גם לאדריכלים או לקוחות פרטיים שאוהבים את אלמנט הפרפר הידוע גם בכינוי ה – BOOK MATCH, בו גוש חומר נפרס כבמבט ראי ומייצר רצף של תנועה בחלל.

באופן הזה החלל המחופה, מקבל תעודת זהות אישית, אפופת אינדווידואל, הנותנת לו תואר של One Of A kind.

שימוש באבן טבעית לריצוף וחיפוי המדרגות יוצרת רצף מרהיב. תכנון: מיקי כתר ומרב ברמן. צילום: אלעד גונן.

שימוש באבן טבעית לריצוף וחיפוי המדרגות יוצרת רצף מרהיב. תכנון: מיקי כתר ומרב ברמן. צילום: אלעד גונן.

פרק ראשון- השחזה וחיתוך אבן השיש

חיתוך אבן, במיוחד עבור חומרים כמו שיש ושיש גרניט, היא סימפוניה המשלבת אמנות ומדע. תהליך חיתוך האבן הוא מסע קפדני ההופך בלוק מחצבה גולמי ליצירת מופת מלוטשת. התהליך כולל שלבים מרובים המשלבים גם אומנות מסורתית וגם טכנולוגיה מתקדמת. תהליך חיתוך האבן חל על סוגי השיש השונים בהתאמה מקצועית לכל אבן ואבן.

חציבה– המסע מתחיל במחצבה, בה מופק גוש אבן גולמי גדול, במשקל של עד 20,000 ק"ג. תהליך מיצוי זה כולל קידוח ושימוש בחומרי נפץ לשחרור הבלוק מסלע האם.

חיתוך בלוקים– ברגע שגוש האבן מגיע למתקן החיתוך באבן, הוא עובר פילוח ראשוני באמצעות מסורים גדולים ותעשייתיים. מסורים אלה, לרוב מצוידים בלהבים משובצים ביהלומים, יכולים לחתוך את האבן הצפופה ביותר כמו גרניט בדיוק רב. הבלוקים נחתכים ללוחות בעובי מוגדר מראש, הנע בדרך כלל בין 2 ס"מ ל-3 ס"מ עבור שיש, ועד 5 ס"מ עבור אבנים קשות יותר כמו גרניט, ממנה מכינים את שיש גרניט הפופולרי.

עיבוד הלוחות- לאחר מכן ישלחו הלוחות לעיבוד נוסף. בהתאם לסוגי השיש או האבן והשימוש המיועד לה, ניתן להשתמש במגוון כלי חיתוך. לדוגמה, מסור עגול לחיתוך אבן, המצויד במספר להבים, משמש לביצוע חיתוכים מקבילים, בעוד מסור חוט משמש לחיתוכים מעוקלים.

ליטוש וגימור– לאחר חיתוך, הלוחות עוברים השחזה והברקה שמטרתם לשפר את הנראות והעמידות האסתטית שלהם. דרגות שונות של רפידות שחיקה משמשות להשגת רמת הברק הרצויה, החל מגרגרים גסים לשיוף ראשונית ועד לרפידות עדינות לליטוש הסופי.

בדיקה ובקרת איכות- בסוף כל תהליך עובר כל לוח מלוטש בדיקה קפדנית לאיתור פגמים. טכנולוגיות הדמיה מתקדמות מסייעות באיתור סדקים פנימיים או נקודות תורפה העלולות לפגוע בשלמות המבנית של האבן. כל תיקון או טאצ'-אפים הנדרשים מבוצעים בשלב זה.

תהליך מורכב זה של חיתוך אבן דורש רמה גבוהה של מומחיות ותשומת לב לפרטים. הבנת האיכויות הטבועות באבן, כגון קשיות, גרעון, שונות צבע ופגמים פוטנציאליים, היא חיונית להשגת התוצאה הרצויה. עם שילוב של ידע מסורתי וטכנולוגיה חדשנית, האבן הגולמית הופכת במיומנות ללא פחות מיצירת מופת מלוטשת, מוכנה להעצים את האלגנטיות של כל חלל בו היא תככב.

 

ריצוף חיפוי ואלמנטים בנויים כולם מאבן טבעית – תכנון: מיקי כתר ומרב ברמן. צילום: אלעד גונן.

ריצוף חיפוי ואלמנטים בנויים כולם מאבן טבעית – תכנון: מיקי כתר ומרב ברמן. צילום: אלעד גונן.

 

פרק 2- בעלי המלאכה

חיתוך אבנים הוא מיומנות המושחזת לאורך שנים של אימונים ותרגול. חותכי האבנים הם המעוררים חיים בבלוקים האדישים וחסרי החן הללו, ומעצבים בקפידה כל לוח לשלמות. מצוידים בכלים חדישים, מומחים אלה שמים לב לפרטים הקטנים ביותר, ומבטיחים שכל פריט ישמור על יופיו הטבעי תוך התאמה לעיצוב הפונקציונלי הנדרש לביתו העתידי.

 

גרם מדרגות מחופה באותו השיש ששימש לריצוף. המראה המתקבל רציף והרמוני.

פרק 3- הגדרת הממדים, כיצד מתקבלות החלטות חיתוך

קביעת גודל וצורת החיתוכים היא היבט חשוב בחיתוך אבן. החלטה זו תלויה במספר גורמים, מהאסתטיקה העיצובית והשימושיות המעשית של השיש, ועד לאיכויות הגלומות בכל אבן ותכונותיה המולדות. בשלב זה נכנסת לתמונה טכנולוגיה ממוחשבת המבטיחה דיוק ויעילות. למעשה שילוב בין חזונו של המעצב וניסיונו של מבצע החיתוך הוא שיכתיב את הצורה הסופית של החלקים העל זמניים הללו.

 

 

הבנת העיצוב והשימוש- לפני ביצוע חיתוכים, בעלי המלאכה בוחנים ביסודיות את תוכנית העיצוב. לדוגמה, אם נחתך משטח שיש, העיצוב יכתיב את אורכו, רוחבו ועומקו, כמו גם אלמנטים נוספים כמו מיקום גזרות הכיור או הכיריים ופרופיל הקצוות. עבור מטבח טיפוסי, מידות השיש עשויות לנוע בין עומק של 60 ס"מ ל-90 ס"מ, אורך המשתנה בהתאם לפריסה, ועובי בדרך כלל בין 2 ס"מ ל-3 ס"מ.

הערכת האבן– לתכונות האבן עצמה יש תפקיד משמעותי בהחלטות החיתוך. נלקחים בחשבון גורמים כמו וריאציות הצבע, הוורידים, הדפוס וכל פגמים פוטנציאליים. אבן עם עורקים דרמטיים עשויה להיחתך אחרת מאשר אבן עם דפוס אחיד זאת כדי להדגיש בצורה הטובה ביותר את המאפיינים הייחודיים שלה.

ניצול טכנולוגיה– לאחר שהתכנון הושלם והאבן מוערכת, פונים לטכנולוגיה כדי לסייע בביצוע המדויק ביותר. כלי תבנית דיגיטליים מספקים דגם מדויק של חלל השיש, כולל אזורים לגזרות וקצוות. תבניות דיגיטליות אלו מועברות לאחר מכן לאבן באמצעות מכונת CNC, המכוונת את המסורים לבצע חיתוכים מדויקים בהתאם למפרט המתוכנת.

גימור הקצוות– לאחר חיתוך השיש לגודל הדרוש, מגדירים את פרופיל הקצוות. זהו תהליך מפורט שיוצר את הצורה הרצויה על קצוות השיש, כגון גימור משופע, מעוגל וכדומה. זהו היבט מרכזי בהגדרת המראה הסופי של השיש והבטחת בטיחות על ידי ביטול קצוות חדים.

 

גרם מדרגות

 

לסיכום – הרמוניה מגולפת באבן

חיתוך אבן הוא הרבה יותר מסתם גילוף נתחים גדולים של אבן מתוך מחצבות. זהו תהליך מורכב השוזר יחד גיאולוגיה, הנדסה, אומנות ועיצוב. המוצר המוגמר, בין אם זה משטח שיש או ריצוף גרניט, הוא עדות לריקוד המורכב הזה. מוצרים אלו לא רק משדרגים את מרחבי המחיה שלנו ביופיים אלא גם מספרים סיפור – על היווצרות כדור הארץ, על כושר ההמצאה האנושי ועל האמנות המורכבת של חיתוך אבן.

משטח עבודה משיש למטבח, או קיר מרוצף שיש גורמים לנו בדרך כלל להתפעל מיופיים, אבל האם עצרתם רגע לחשוב על הדרך הארוכה שאותו שיש עבר מהטבע הפראי לשימוש ביתי? בפעם הבאה שאתם פוגשים אבן מלוטשת מסוגי שיש שונים, זכרו שמאחורי כל אבן מלוטשת יש סיפור על מסע מבטן האדמה למרכז תשומת הלב שלנו.

 

יחידת אמבט בנויה מחופה שיש שחור המגדיר את החלל כולו.

 

חלל רחצה מחופה אבן אפורה וכולל בנוסף אגנית בנויה וספסל, כולם מאותה האבן.

חלל רחצה מצופה אבן אפורה.