שיש למטבח- גם יפה וגם אופה

שיש למטבח. שטח הפנים שלו גדול, השימוש בו נרחב עד אינסופי, הוא צריך לדעת לספוג חבטות, סכינים, נוזלים ושאר ירקות. מה שהופך את השיש בהגדרה וללא ספק אחד האלמנטים הבולטים ביותר במטבח. משום שהוא גדול באופן יחסי לחלל ולא ניתן להסתרה, רצוי ששיש למטבח, יתהדר, מעבר לתכונות הפרקטיות במראה חינני ואף תואם עיצובית את הסגנון של הבית. קבלו מאיתנו באהבה טיפים מעולים שיעזרו לכם לבחור את השיש המושלם למטבח שלכם שידע לענות על כל הפונקציות והדרישות האינדיבידואליות שלכם ממשטח עבודה במטבח.

שיש ומשטח עבודה זו לא אותה מילה

ראשית נציין כי לא כל שיש למטבח הוא פשוטו כמשמעו- משטח עבודה העשוי אבן שיש. במיוחד בישראל, הביטוי שיש למטבח הוא ביטוי גנרי המתאר באופן כללי כל משטח עבודה מכל חומר גלם שהוא. בין אם הוא עשוי נירוסטה, עץ, שיש או שיש קיסר. מעבר לכך, לא כל משטח שיש אכן עשוי מאותם מינרלים המרכיבים את אבן השיש בהגדרה. כך יוצא שגם גרניט פורצלן ואבן קיסר זוכים להיקרא בפינו שיש, או שיש למטבח. הם וכל משטח סלע מלוטש אחר. לצורך ההבחנה- אבן שיש אמיתית מורכבת משלושה מינרלים המרכיבים אותה- קלציט, דולומיט וסרפנטין. כל משקע סלעי אשר מורכב ממינרלים שונים אינו נחשב שיש. הגרניט הוא משקע סלעי המורכב מקוורץ ומינרלים נוספים אך זוכה להיקרא שיש. ואילו אבן הקיסר והגרניט פורצלן הינם משטחי עבודה מעשי ידי אדם. לכל סוג משטח עבודה ישנם תכונות מעט שונות של חוזק, יכולות ספיגה, עמידות, פלטת צבעים ועוד. אלו מגדירים כפועל יוצא את היתרונות והחסרונות של כל משטח.

עכשיו אחרי שהבהרנו את הנקודה הסופר קריטית הזו נוכל לגשת לבחירת השיש הנכון ביותר עבורכם.

6 טיפים איך לבחור את שיש למטבח

  • לוקיישן לוקיישן לוקיישן- שלב סופר קריטי הוא בחירת מיקום השיש והאלמנטים במטבח- תנור מובנה, כיריים, מקרר וכו. זאת, על מנת שכשתפנו אל קבלן השיש, יהיו לכם מידות מדויקות ומיקומים בהם יהיה צורך בחיתוך השיש. שמרו על לוחות שלמים בקווים ישרים והמעיטו בחיתוכים. ככל שכמות החיתוכים תהיה נמוכה יותר, כך תקטינו את הסיכוי שהוא יתפרק עם הזמן.
  • סוג ושימוש- בחרו את סוג המשטח לא רק על פי הנראות שלו אלא גם על פי אופן השימוש שלכם בשיש למטבח והתאימו אותו לצרכים שלכם. האם אתם בשלני על חלל? אתם מאוהבי מטבח או מאוהבי הטייק אווי. אתם מקפיצים פיצות באוויר, מערבבים רטבים ומעמידים סירים בשביל הכיף, או שהשליח של וולט הוא הבסטי שלכם. אם אתם מבלים זמן רב בהכנות ובבישולים, כדי שתבחרו שיש מחומרי גלם חזקים שאינם סופגים כתמים וקל לשמר אותם כמו הגרניט פורצלן. או הקוורץ משטחי הקוורץ מיוצרים מ-93% קוורץ טבעי, אשר יוצר תרכובת למשטח קשה וגמיש בצורה יוצאת דופן.
  • גודל מספר משתתפים- התאימו את גודל השיש למטבח לכמות המשתמשים בו. אם המטבח הוא הממלכה שלכם בבלעדיות או שאתם משפחת מלוכה בשלנית. אם אתם אירוע רב משתתפים, בסופו גם כולם יושבים וסועדים יחד, או מארחים המון אנחנו בפרביטל ממליצים על הוספת משטח עבודה בצורת אי המאפשר גם ישיבה וגם מגדיל את אזור העבודה ועל הדרך מחבר את כל הצוות, המבשלים והסועדים בנוחות ובחברותא.
  • תקציב- מה יש להוסיף? התאמת השיש למטבח לתקציב שלכם היא קריטית על מנת שהחזון שיצא לפועל. עשו חישוב של גודל השיש, כולל אי במידה והוא בתכנון כפול עלות למטר מרובע של השיש הנמצא על הכוונת שלכם. אם אתם פוזלים מכל הסיבות הנכונות לעבר אבן שיש טבעית וגודל השיש שלכם הוא 10 מטר למשל לפני אי, אתם עומדים בפני הוצאה גדולה. אבן שיש טבעית היא מרהיבה ביופייה, המראה האלגנטי והעוצמתי שלה הוא ללא ספק יוניק, אך יחד עם זאת היא נחשבת ליקרה מאוד. אם המטבח שלכם קטן הפרשי המחיר עלולים להיות נסבלים.
  • אחריות- סופר קריטי לעבוד עם חברה אמינה, המספקת התקנה מקצועית ואחריות על תקינות המשטחים העת ההובלה ולאחר ההתקנה. וודאו שאכן כך הדבר. עבדו עם חברות מובילות בשוק. זו השקעה שתחסוך מכם הרבה בטווח הרחוק.
  • אחרון אך לא פחות חשוב. מיקום- חוץ או פנים. גם עליכם חשבנו, על בשלני החוץ. הקיץ הישראלי והאהבה של הישראלי המצוי למנגל הביאו את מטבחי החוץ לשימוש מוגבר. ההבדל בין פנים לחוץ הוא בהחלט משמעותי ולפיכך הבחירה בחומרי גלם שונים היא פשוט מתבקשת וחיונית כל כך. אבן גרניט חזקה ועמידה ולכן מומלצת למטבחי חוץ. היא מתמודדת יופי עם שמש וגשם. אינה מחליפה צבע בחשיפה לשמש ובעלת כושר ספיגה נמוך, כלומר אינה סופגת נוזלים. אבן חברון זוהי אבן גיר טבעית הנחשבת לאוורירית יחסית. משום כך היא סובלת מנטייה מוגזמת לספוג נוזלים ולהבליט כתמים, להצהיב, להישרט ואף להיסדק ולהישבר תוך זמן קצר יחסית. לא מתאימה שמש כמשטח עבודה בחוץ.

מקווים שהצלחנו לארגן לכם קצת את המחשבות. צריכים עוד קצת סדר? פרביטל מזמינה אתכם להתייעץ עם מיטב אנשי המקצוע לבחירת השיש שלכם