מהעולם העתיק עד למטבח שלנו – שיש תמיד באופנה

המילה שיש משמשת היום בדו משמעות גם לחומר עצמו, שזהו הפירוש המקורי, וגם כשם נרדף למשטח עבודה במטבח או בחדר האמבטיה.
השימוש הגנרי הזה במילה שיש מראה כמה השימוש בו הפך נפוץ, וחומר שפעם היה שמור למבני פאר עתיקים כמו מקדשים והיכלים ביוון ורומא העתיקה, נמצא היום אצל כולנו במטבח.
למרות שנכנסו לשוק חומרים נוספים בעלי יתרונות וחסרונות משלהם, כדאי להכיר את המקור – השיש, אבן שיש טבעית. במאמר הבא תמצאו כל מה שצריך לדעת על משטח שיש בכלל ועל השיש של פרביטל בפרט.

מה ההגדרה המדויקת של שיש? האם שיש מלאכותי הוא באמת מלאכותי? האם יש שיש תוצרת הארץ וממתי בכלל משתמשים בשיש?
למרות ששיש הוא חומר שנמצא בשימוש יומיומי אצלנו, מסתבר שיש עוד הרבה דברים שכדאי לדעת על שיש.

מה זה בעצם שיש?

שיש הוא משקע ימי שעבר התמרה (מילה גדולה, כבר נסביר) כתוצאה מחום או מלחץ במעמקי כדור הארץ. התמרה מלשון תמורה היא תהליך של שינויים כימיים הנוצרים כתוצאה של תנאים קיצוניים. התוצאה- סלע גבישי וחזק המורכב משלושה מינרלים- קלציט, דולומיט וסרפנטין. לא חשוב לזכור את זה אבל חשוב לדעת שכל אבן אחרת שאינה מורכבת משלושת המינרלים הללו אינה נחשבת שיש על אף שלעיתים יקראו לה שיש. מחצב השיש לא קיים בארץ והוא מיובא אלינו מקצוות תבל. השיש נחשב למחצב יוקרתי ועד סוף המאמר גם תבינו למה.
בעבר שימש השיש את היוונים והרומאים לפיסול. תעשיית השיש בישראל מתייחסת למונח שיש לתיאור משטחי סלע מלוטש המורכבים מסוגים שונים של אבן ולאו דווקא שיש טבעי אמיתי על פי ההגדרה הגאולוגית של המחצב. זה מביא אותנו לסוגיית ההבדלים בן אבן שיש טבעית לשיש מלאכותי בכל הקשור למשטחי שיש.

שיש טבעי VS שיש מלאכותי

אין בנינו ויכוח שאבן שיש היא אחד האלמנטים המרהיבים והבולטים בעיצוב הבית. מדובר באבן בעלת תכונות איכותיות של חוזק, עמידות לתנאים שונים, יחד עם מראה יוקרתי וורסטיליות גדולה של סוגים וגוונים. התכונות הללו הופכות את אבן השיש לשימושית ופופולארית ביותר. היא כמובן מתאימה ביותר לשמש כמשטח עבודה אך לא רק. השיש משמש גם לריצוף חדרי הבית וכן גם חדרי הרחצה. המראה השונה של כל סלע מאפשר שימוש גם כאלמנט עיצובי המותאם לקונספט הכללי. כאמור, בארץ לא קיימים מחצבי שיש טבעיים ונהוג להשתמש במה שמכונה "שיש גרניט", או "שיש קיסר" שהוא שיש מלאכותי. אל דאגה, נסביר הכל.
שיש גרניט הוא למעשה משטח עבודה העשוי מאבן גרניט טבעית. המבנה המולקולרי של האבן מקנה לה עמידות גבוהה ביותר לכתמים ולפיכך קלה לניקוי. בישראל מקובל לקרוא לו שיש, אך כפי שכבר הסברנו הוא אינו עומד בהגדרה הגיאולוגית של שיש. בזווית הדקורטיבית, משטחי הגרניט אינם מצילים לספק את אותו מבחר מרהיב שמספק השיש הטבעי.

השיש המלאכותי – אבן הקוורץ

כאן אנחנו מדברים על משטחים העשויים ברובם ממינרל הקוורץ, שהוא מינרל טבעי לכל דבר ועניין. אז מדוע השיש הזה נחשב מלאכותי? כיוון שהקוורץ מרכיב רק כ 90% ממשטחי השיש העשויים קוורץ. עשרה האחוזים הנותרים הם פולימרים ופיגמנטים המעניקים לו עמידות ומגוון מפואר ואינסופי של גוונים.

השיש הטבעי

טוב נו, השיש הטבעי העשוי אבן טבעית, הנסיך של משטחי העבודה והריצוף האלגנטי. כמו כל דבר שהוא המקור ולא התחליף, הוא כמובן התברך בתכונות חוזק פלוס מראה ססגוני ויוצא דופן. חשוב לומר שאבן השיש הטבעית רגישה יותר לספיגת כתמים, להבדיל משיש הגרניט. כתמי קפה, יין, סלק אדום הם לא החברים הכי טובים של האבן הטבעית. כדאי להשתמש בחומר לניקוי שיש, חומר ייעודי שינקה אך לא ייפגע בשיש עצמו, ויפה דקה אחת קודם (הזמן פה חשוב).

איך לשמר משטח שיש

אבן שיש היא אכן יופי של מינרל. משמשת לרוב כמשטחי עבודה במטבח או כריצוף חדרי רחצה. אבל כמו חולצה לבנה חדשה שעם הזמן והכביסות מתחילה לקבל מראה אפרפר ומדוכדך כיוון שלא טיפלנו בה כראוי, ככה גם השיש – אוהב שמטפלים בו יפה עם חומרי ניקוי לאבן טבעית. ניקוי שיש כדאי שיעשה עם חומרי ניקוי מותאמים כמו אסטוניש לשיש. החשיפה של משטחי שיש לחומרים מכתימים היא די גבוהה – מים חמים, חומרי ניקוי חומצתיים, מזון. אם יש לכם בבית שיש טבעי, ראשית הקפידו להשתמש בתחתיות החוצצות בינו לבין המזון או כוס הקפה. אל תניחו עליו ישירות סירים לוהטים. הוא רגיש לחום. אתם יכולים לגרור עליו דברים כי הוא אינו נשרט בקלות, אך הימנעו מלהניח עליו דברים כבדים או שימוש בכלי עבודה.
המשטחים הסינטטיים יהיו רגישים לחומרים בסיסיים כמו נוזל הברקה למדיח, חומר ניקוי חזקים, מסיר שומנים סודה קאוסטית, אקונומיקה ועוד. יש להם השפעה לא טובה על משטחים אלו.

כמה זה עולה לנו, שיש במגוון מחירים

אחרי שהסברנו את ההבדלים העקרוניים בין סוגי משטחי השיש, קיימת סוגיית המחיר. כמה יעלה לכם משטח שיש אבן טבעית.
באופן לא מפתיע מחירי השיש משתנים מאוד מסוג לסוג ובהתאם לאיכות מוצר הגלם. הטווח נע בין 500 – 2,500 ₪ למטר. אם אתם בדיוק בונים, משפצים ושוקלים שימוש במשטחי שיש, כדאי שתגיעו לאחד מסניפי שיש פרטיבל הפרוסים בארץ- שיש פרביטל בני ברק, שיש פרביטל נתניה, שיש פרביטל עמק חפר ונשמח לתת לכם ייעוץ מקצועי והכוונה.

לסיכום – שיש או "שיש"? הבחירה בידיכם

שימוש בשיש לעיצוב הבית הוא לא טרנד. השיש הוא על זמני. גילו אותו היוונים עוד הרבה לפני שהיה שיש בנתניה. פסל דוד, אחת היצירות המוכרות ביותר מתקופת הרנסנס ופוסל בשיש על ידי מיכאלאנג'לו לפני מעל 500 שנה, מוכיח היטב את עוצמתו ועמידותו של השיש. הפסל עומד בשלמותו עד היום ולמרות גילו המופלג, הוא נשמר בצורה מצוינת ומעוררת השתאות. אבל המבחר, ההיצע, השימושים השונים וההתאמה העיצובית לבית יכולים לבלבל. אנו ממליצים להיעזר באנשי מקצוע לקבלת התוצאה המושלמת עבורכם.
אגב למי שמתעניין – גובהו של הפסל המדובר שפיסל מיכאלאנג'לו לפני 500 שנה: 5 מטר ו 17 סנטימטר. הוא מפוסל בסגנון יווני קלאסי. חוסר הדיוק בפרופורציות הפסל הוא מכוון. הראש והכתפיים גדולים ביחס לשאר חלקי הגוף על מנת שהצופה מלמטה יוכל לראות בפרופורציה הנכונה את חלקי הפסל המרוחקים. בידו השמאלית הוא מחזיק את הקלע שהפיל את גוליית. ידו הימנית של הפסל גדולה מהשמאלית ומסיבה שאיננה ברורה פיסל מיכאלאנג'לו את דוד כערל.
עכשיו למדתם גם על שיש, וגם על אומנות קלאסית.
עם החלק של האומנות הקלאסית אנחנו לא יכולים לתרום לכם עוד,
אבל אם אתם מחפשים שיש, לכל שימוש ולכל חדר בבית, שיש אמיתי או שיש סינטטי,
פתרון מותאם אישית לכם גם מבחינת המראה וגם מבחינת השימוש,
המומחים של פרביטל כאן כדי לעזור לכם.