חיפוי אבן חוזר לאופנה – לא רק בירושלים, לא רק בקירות חיצוניים

אנחנו רגילים לחשוב על חיפוי אבן כציפוי לקיר חיצוני, והמראה בישראל מזוהה מאד עם העיר ירושלים שם חיפוי האבן הוא חלק מהתקנות העירוניות. אך לחיפוי אבן יש שימושים נוספים, למשל, כאלמנט עיצובי עבור הקירות הפנימיים. הכירו את הטרנד החדש ישן

בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר בתים פרטיים, מוסדות ומשרדים שאינם מסתפקים בקיר לבן ותמונה בחללים השונים ובוחרים בחיפוי אבן כאלמנט עיצובי. הטרנד החדש ישן של חיפוי קירות באבן על סוגיה הרבים נותן לחלל המעוצב בוסט של אופי ואותנטיות. והמראה הוא ללא ספק דרמטי ותופס את העין. אותה תחושה אלגנטית ואצילית כשאתם נכנסים למבנה עתיק בניחוח אירופאי, מבנה מפואר, או בית קפה פינתי וקטן. ההתפעלות מהעיצוב החם והמזמין כשבדמיונכם אתם רואים ערב חורפי מול האח עם כוס שוקו. אם תנסו לחשוב מה גורם לכם לאותה תחושת חמימות והתפעלות, התשובה נעוצה כמעט תמיד בקירות. אם תנסו לחשוב מה המכנה המשותף של כל אותם מקומות עתיקים או במראה עתיק קלאסי, כנראה שחיפוי אבן טבעית הוא סוד הקסם.

סוגי חיפוי קירות באבן טבעית

לפני שאתם לוקחים החלטה אימפולסיבית אך מובנת לחפות את קירות הבית, אנו ממליצים לכם לעצור רגע ולבחון כמה פרמטרים קריטיים. כשמדברים על חיפוי קירות באבן יש לתת את הדעת למספר גורמים מהותיים על מנת להגיע לתוצאה האופטימלית ולמראה הרצוי. ראשית יש להתחשב במידות הנדרשות מן האבנים. אלו משווקות בגדלים שונים ובמקרים רבים ניתן למצוא דגמי חיפוי אבן לבית בדגמים יחידניים. הכרחי למדוד את מידות החלל ולהבין בדיוק כמה מטרים רבועים נדרשים לכם. דבר נוסף וחשוב מאד הוא להבין איזה סוג חיפוי אבן טבעית ואיזה מראה אתם מבקשים להשיג. על מנת להגיע לתשובה מדויקת לשאלה הזו, עליכם להכיר את סוגי חיפויי האבן הקיימים על שלל המרקמים והצבעים.

מחיפוי בריקים (לבנים) ועד חיפוי שיש לקיר

נבדיל תחילה בין חיפוי בריקים- לבנים בצבעים שונים, ניתן לראותם בבניה האירופאית בגווני אדמדם, אפור וחום. בריקים אלו אינם אבן טבעית. חלקם נעשים במפעל ומקבלים גימור עתיק וחלקם ממש מקוריים, מיובאים מאירופה מפירוק של בתים ישנים. כשאנו מדברים על חיפוי קירות באבן טבעית, הכוונה לחיפוי שיש, חיפוי אבן ירושלמית בגוון קרם ורדרד, חיפוי קירות באבן גרניט, אבן כורכר, אבן צפחה ועוד.

מצעד חיפויי אבן טבעית המובילים בישראל

  • חיפוי אבן כורכר ישראלית- מצוינת לחיפוי חוץ וריצוף גינה. מתאפיינת בנוחות חיתוך והתאמה ובאפשרויות עיבוד רבות. איכותה בינונית, בעלת כושר ספיגה גבוה שאינו מחמיא לה והיא נוטה לשנות צבע עם הזמן.
  • אבן ירושלמית- נחצבת באיזור ירושליים ועל כן שמה. פופלרית מאוד, בעלת מראה עתיק וטבעי, מתאימה מאוד לחיפויי חוץ בשל יכולת ספיגה נמוכה ועמידות גבוהה. מגיעה בכמה גוונים בהירים ונוחה מאוד לעיבוד.
  • חיפוי שיש- שיש, מה לא נאמר עליו, אז הפעם בקצרה- זהו סלע גבישי המורכב ממינרלים ונוצר במעמקי כדור הארץ תחת לחץ רב. הוא מעובד ומוחלק בטכנולוגיות ייחודיות ברמות ליטוש שונות. המראה של חיפויי קירות שיש תמיד ובהכרח יהיה אלגנטי ויוקרתי. אין אפשרות אחרת. חיפוי שיש מגיע בסקלת צבעים רחבה המעוטרת קישוטי עורקים שהטבע יצר. השיש נוח מאוד לריצוף, משמש כנסיך של משטחי העבודה. כחיפוי קיר ניתן להשתמש באריחי ענק ובכך לייצר מראה אחיד ונקי יותר. מתאים לחיפוי חוץ ופנים עם נטייה פנימה בשל יכולת הספיגה שלו.
  • אבן חברונית- אבן גיר הנחצבת בהרי חברון ומוכרת בשם העממי שיש חברוני. בעלת מראה לא אחיד ומעובדת בדומה לאבן גיר.
  • אבן צפחה: מתאימה לקירות חיצוניים ופנימיים. מעובדת בשיטות ביקוע וניפוץ הסלע, לכן צורתה טבעית ולא אחידה לפיכך מתאימה לאזורים בעלי רמת לחות גבוהה, אך לא מומלץ להשתמש בה לחיפוי חדרי רחצה, כיוון שהאריחים מחוספסים וקשים לניקוי. מגיעה במגוון צבעים ויודעת לשמור על הגוון לאורך זמן בזכות יכולת ספיגה נמוכה מאוד.
  • אבן בזלת- בזלת היא תוצאה של התפרצות הר געש והתקררות מהירה של הלבה. כנראה שמשמעות השם בזלת מתאר אבן שחורה ואכן הבזלת הינה סלע שחור וקשה. בשל מראה הייחודי והדרמטי היא משמש גם כחיפוי קירות חיצוניים ופנימיים ואף לריצוף. מנעד הצבעים והגוונים של אבן הבזלת מעט מוגבל יותר מהאפשרויות האחרות ולרוב תשחק על גווני האפור הכהה. אבן הבזלת בעלת ספיגה מינימלית ביותר אך כבדה וקשה לעיבוד.

איך לבחור חיפוי אבן לבית

כאמור, לפני חיפוי קיר יש לקחת את כל המרכיבים בחשבון ובעיקרם חיפוי חוץ או חיפוי פנים. זאת על מנת לדעת איזה אבן תהווה חיפוי יעיל יותר מול תנאי הסביבה, האם היא מתמודדת עם איתני הטבע, או מתפנקת בסלון מול האח (שגם אותו צריך לקחת בחשבון בגלל הטמפרטורה הגבוהה). הבדלה הזו בין פנים לחוץ מאפשרת אף לקבוע את תרומת האבן לפן הדקורטיבי. במידה ומדובר בחיפוי פנים, חשוב לקחת בחשבון את שאר החלל. להתייחס לעיצוב הכללי והריהוט, צבעי יתר הקירות ועוד. גודל החלל מהווה גם חלק בהחלטה על סוג חיפוי הקיר. חלל קטן יעדיף חיפוי קיר שיש בהיר על מנת לתת תחושת גודל ועוצמה, בעוד שבחלל גדול תוכלו לחפות בגוון כהה יותר. גם גודל היחידה של האבן והטקסטורה שלה גם כן ישפיעו על האפקט הדקורטיבי שייווצר ורצוי שיהיה מותאם לחזון. גם החומר ממנו עשוי הקיר יכול להשפיע באופן משמעותי שכן קיר גבס לא יגיב באותו האופן לחיפויים שונים כמו שקיר בטון יגיב להם. בשל כך חשוב להיעזר באיש מקצוע ולרכוש מעט ידע בתחום טרם בחירה בחיפוי הרצוי. באופן כללי, אל תחליטו מיד, בחנו כמה אפשרויות בטרם תגיעו להחלטה סופית.

כמה טיפים וסיימנו

הזמנת אבני החיפוי, מומלץ להזמין מעט יותר מהנדרש, אין לדעת מה צופן העתיד וייתכן וידרשו תיקונים והחלפות וברצונכם לשמור על הקו האחיד המחפה את ביתכם.
בצעו תחקיר ברשת ובחנו המלצות על החברה מולה אתם מתנהלים. התקנת חיפויי קיר הינה מלאכה מורכבת וחייבת להיעשות בצורה מקצועית עם חומרי גלם איכותיים. חיפוי שאינו מורכב היטב חשוף לנזקי הסביבה ולשחיקה מוגברת ועלול להוות סכנה.